zondag 9 februari 2014

Koolhydraatarme crackers van amandelmeel met zongedroogde tomaatjes


Dit recept komt van de blog van Jacoline Gezond leven met Jacoline met heel veel lekkere en gezonde koolhydraatarme en glutenvrij recepten. Ik dacht met deze crackers voor een hele week voorraad te hebben, maar helaas, ik kon er niet vanaf blijven en ze zijn op. Zijn lekker als tussendoortje en als ontbijt.
Het amandelmeel sla ik jaarlijks in bij Lidl of Aldi, tegen de kerst hebben ze daar altijd aanbiedingen mee. Ik neem aan dat het een stuk voordeliger is dan bij de reformwinkel.

Ingrediënten voldoende voor een bakblik::
150 gram amandelmeel
4 zongedroogde tomaten in olie, in dunne reepjes gesneden
snufje zout (liefst Keltisch zeezout)
1 los geklopt ei
halve eetlepel fijn geknipte rozemarijn
1 eetlepel olijfolie

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 175 graden
  1. Voeg alle ingrediënten in een kom en kneed er een samenhangende bal van
  2. Rol het deeg tussen 2 lagen bakpapier uit totdat ze heel dun zijn, ongeveer  3 á 4 mm 
  3. Snijd het deeg met een scherp mes of pizza mes in gewenste grootte
  4. Leg het deeg + bakpapier op een bakplaat 
  5. Bak de crackers op 175 graden in circa 13 á 14 minuten goudbruin en knapperig.
  6. Breek ze voorzichtig los en draai ze op de bakplaat. Bak deze kant nog 2 minuten.
Laat ze goed afkoelen en bewaren in een afgesloten doos.

4 opmerkingen:

Clementine zei

Die ga ik ook zeker een keer maken ! Ik wil nog wel eens grijpen naar een zak zoutjes en dan voel ik me zo schuldig. Met deze crackers hoef ik me niet meer schuldig te voelen.
Misschien ga ik ze vandaag al maken, want ik heb alle ingredienten in huis.

Jannie zei

Ze zijn wel machtig hoor. Je kunt er ook olijven doorheen doen.

Clementine zei

Vroeger hadden ze bij Carrefour "barres aux céréales" met zongedroogde tomaten en kruiden. Die waren erg lekker en van de Weight Watchers mocht je die eten want er zaten maar weinig punten in. Helaas hebben ze nu nog alleen maar van die zoete dingen waar ik niet om geef.

Anoniem zei

Heerlijke crackers, lekker hartig! Aanrader!