maandag 5 juni 2017

Wolkeneieren

Cloud egg met avocadotartaar


Cloud eggs, de trend van mei 2017 op Instagram. The Washington Post dacht dat de hype wel met een week over zou zijn. Ik kom hier dus hopeloos achteraan kakken. Het is best leuk om het eens te maken, vooral voor kinderen. Je klopt het eiwit stijf, doe het in de oven en na een paar minuten leg je de dooier erop.





Ingrediënten:
een ei, zout


Bereiding:
Verwarmd de oven voor op 230C.
  1. Scheid het eiwit van de dooier. Klop het eiwit met wat zout in een vetvrije kom met een vetvrije garde (ik wrijf ze in met een partje citroen) stijf tot er pieken ontstaan.
  2. Schep het hoopje eiwit op een stuk bakpapier of siliconenvel op de bakplaat. Druk er met de achterkant van een lepel een kuiltje in het midden. Zet de bakplaat 3 à 5 minuten in de oven tot het eiwit licht gekleurd is.
  3. Haal het bakblik uit de oven en leg voorzichtig de eidooier in het schuim. Zet nog 3 minuten terug in de oven of tot de dooier naar wens is.
Door het eiwit kun je nog iets van geraspte parmezaan, fijngesneden ham of bieslook doen.
Serveer bijvoorbeeld op geroosterd brood met geprakte avocado of op een bedje van spinazie

Ik zie het nu pas op de plaatjes hieronder: ik maakte het ei al in mei 2011, toen heette het ei in een nestje en ik ben er niet beroemd door geworden.

Klik hier voor het recept van de avocado tartaar.




Geen opmerkingen: