vrijdag 6 oktober 2017

Spitskoolsoep



Van de balkansalade hield ik nog een halve spitskool over. Smulweb is ideaal om restjes te verwerken via de rubriek 'Maak je koelkast leeg'. Nu had ik alleen maar een halve spitskool en ik viel op een recept van Petra dat me meteen aansprak. Ze schrijft: "Als we spitskool eten blijft er meestal iets over. Toen kwam ik in mijn verzameling recepten een recept tegen van spitskoolsoep. Dus proberen. De soep smaakte prima. Weer eens een ander soepje.(Ik heb het recept iets aangepast naar onze eigen smaak)":

Ingrediënten:
1 eetlepel olijfolie
100 gram reepjes mager gerookt spek
1 middelgrote ui (gesnipperd)
2 teentjes knoflook (gesnipperd)
1 dunne prei (gewassen en in kleine stukjes gesneden)
500 gram spitskool (fijn gesneden)
1 liter kippenbouillon (van tablet)
125 ml slagroom
1 eetlepel pittige mosterd
vers gemalen zwarte peper
vers geraspte nootmuskaat
paar druppels tabasco
1/2 theelepel cayennepeper



Bereiding:
  1. Verhit de olie in de pan. Bak hierin de spekreepjes bruin en knapperig. Haal ze uit de pan.
  2. Bak in het overgebleven vet de ui- en knoflooksnippers glazig.
  3. Voeg de gesneden spitskool en de preisnippers eraan toe en bak even mee.
  4. Voeg de kippenbouillon toe en breng de soep aan de kook.
  5. Laat de soep plm. 15 - 20 minuten zachtjes koken tot de spitskool zacht is.
  6. Pureer de soep met de staafmixer.
  7. Voeg de room en de mosterd toe aan de soep. Roer goed door.
  8. Maak de soep op smaak met peper, nootmuskaat, tabasco en cayennepeper.
  9. Doe de spekjes in de pan en warm de soep goed door.
O ja, uit macht der gewoonte druppelde ik er nog een sliertje - te veel - olijfolie over.

Was best lekker.

Geen opmerkingen: