donderdag 1 februari 2018

Pittige havermout met lente-ui en gember van Janneke Vreugdenhil


Gisteren was  Janneke Vreugdenhil uitgenodigd bij Eva Jinek vanwege de Engelse uitgave van haar kookboek Solo Food. Dat heeft zo'n succes, dat ze Hollands' Nigella Lawson wordt genoemd.

Mijn blog is ooit begonnen als correspondentie tussen mijn zus die in Frankrijk woont en mij. We hebben het altijd over eten, wat eet jij vanavond? Oh wat ik gegeten heb... etc. Het komt regelmatig voor dat we hetzelfde eten zonder het van elkaar te weten; wij vinden dus over het algemeen hetzelfde lekker.
Maar dit? Nee, ze houdt het vast niet voor mogelijk dat ik dit zo superlekker vindt. Ik kan het op elk moment van de dag eten, een kom warme havermout met pittige gember, bosuitje, sesamolie en sojasaus. Het is nog heel snel gemaakt ook.
Het idee komt van Janneke Vreugdenhil, die is er ook gek op. Het is gewoon erg lekker en bevredigend. Zij kookt de havermout met water in een pannetje, ik maak het snel met amandelmelk in de magnetron. Ook geen vuil pannetje. Neem een ruime kom, om overkoken te voorkomen.


Ingrediënten:
Havervlokken
Amandelmelk
1 lente-uitje
een stukje gemberwortel
een stukje chilipeper
geroosterde-sesamolie
Thaise vissaus en/of lichte sojasaus
eventueel fijngesneden korianderblad.

Bereiding:
Meng 30 gram havervlokken in 190 ml amandelmelk. Verwarm 2 minuten op 800 Watt, roer en laat 2 minuten rusten.
Knip er de lente-ui over, rasp de gember en bestrooi met fijngesneden chilipeper
Maak op smaak met een paar druppels sesamolie, vissaus en/of sojasaus

(Ik heb hier de beschrijving van de havermoutverpakking genomen, maar meestal doe ik maar wat, het komt altijd goed).








Geen opmerkingen: