zondag 25 februari 2018

"Risotto"van Zonnebloempitten




Janneke Vreugdenhil schrijft in de NRC :

"Mijn oog was er geheel per ongeluk op gevallen tijdens een surfsessie naar iets heel anders. Risotto van zonnebloempitten; noem het gerust een afwijking, maar hoe raarder een recept, hoe dwingender mijn drang om het te beproeven. Dus daar stond ik dan met m’n goeie fatsoen, te roeren in een pan mufgrijze zaadjes die op geen enkele manier reageerden op de toevoeging van bouillon zoals rijstkorrels plegen te doen, namelijk door op te zwellen en zetmeel los te laten enzo.
Ik liet de zonnebloempitten koken tot ze beetgaar waren, waarna ik er, precies zoals ik had gelezen, een portie gepureerde, rauwe zonnebloempitten doorheen roerde, en potverdriedubbeltjes, daar ontstond iets dat verdacht veel leek op risotto. Ik roerde er nog een klont boter door en proefde en asjemenou, het smaakte ontzettend lekker! Helemaal niet zo zwaar als ik verwachtte – in zonnebloempitten zit immers behoorlijk wat vet – maar juist opvallend lichtvoetig. Wie had dat gedacht?"

Janneke combineerde de 'risotto' met geroosterde venkel. Ik deed voor de kleur, want het heeft inderdaad de tint van geitenwollensokken, een envelopje 'saffraanpoeder"  door de bouillon en roerde wat doperwtjes door de risotto.






Ingrediënten voor 2 personen:
175 g zonnebloempitten
ongeveer 400 ml groentebouillon
olijfolie
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, fijngesneden
½ glas droge witte wijn
handje ontdooide doperwtjes een klontje boter
100 g gerookte zalmsteak
eventueel saffraan 

Bereiding:


  1. Week de zonnebloemzaden 12 uur in royaal koud water met een snuf zout. Laat uitlekken, neem een derde van de zaden en pureer ze met 100 ml bouillon in de keukenmachine. Verwarm de oven voor tot 200 graden.
  2. Verhit een eetlepel olijfolie in een zware pan, voeg de ui en een snuf zout toe en fruit een paar minuten. Voeg de knoflook toe en fruit kort mee. Blus af met de witte wijn en laat even bruisen.
  3. Schenk er 200 ml bouillon op, breng aan de kook, draai het vuur laag en kook de zaden in 15 – 20 minuten beetgaar. Voeg zo nodig meer bouillon toe. Warm intussen de zalmsteak even op in een koekenpan. Roer de gepureerde zaden door de risotto, samen met de boter en de doperwtjes. Maak op smaak met zout en peper.
  4. Verdeel de risotto over 2 diepe borden en verdeel er de plukken zalm erover.



Geen opmerkingen: