vrijdag 2 maart 2018

Orechiette met aspergebroccoli





Ik las het blog van mijn zus hoe zij dit maakte op een Italiaanse kookschool. Ik kreeg er meteen zin in. Bovendien is de scamorza affumicata nog deze week verkrijgbaar bij Lidl.

Het is al een tijdje dat ik het voor het laatst at, het was op 10 april 2011. Toen lag er blijkbaar al cime di rape in de winkel. Nu heb ik het gemaakt met aspergebroccoli. Anders maak je het van gewone broccoli.



Ingrediënten:
Orechietti (bijv.van Pastificio G. di Martino bij AH)
Cime di rapa of anders aspergebroccoli/bimi/broccoli
Knoflook, in plakjes gesneden
olijfolie
gedroogde pepervlokken (optioneel)
ansjovis (optioneel)
scamorza affumicata, in kleine blokjes gesneden
zout
geraspte Parmezaan

Bereiding:

  1. Snijd de groente in kleine roosjes/stukjes. Kook ze in gezouten water. Zeef ze maar bewaar het kookvocht.
  2. Verwarm de olie in een hapjespan en fruit de knoflook op niet te hoog vuur. Voeg desgewenst de ansjovis en/of de gedroogde pepervlokken door. Voeg de gekookte groente toe.
  3. Roer er de in kleine blokjes gesneden scamorza door en laat ze smelten.
  4. Leg ze op een voorverwarmd bord, strooi er de geraspte Parmezaan op en giet er een sliertje olijfolie over.
Was lekker, smaakte echt Italiaans.

Geen opmerkingen: