woensdag 9 mei 2018

Franse Taboulé voor onderweg






Vorige week schreef ik over de Italiaanse bonensalade die ik maakte voor mijn zus voor op de terugweg naar huis in Frankrijk.
Nu ga ik schrijven over wat mijn zus al zo eet onderweg naar hier, en dat is de Franse taboulé, niet te verwarren met de Syrische, die meer een peterseliesalade is.

Ik zocht op haar blog, maar tevergeefs, het recept staat er niet op. Het is ook zo'n veelgemaakte salade aldaar, dat het waarschijnlijk niet eens in haar opkwam om erover te schrijven.

Deze Franse couscoussalade is lekker als maaltijdsalade, bij de barbecue en om mee te nemen.

Ingrediënten:
200 gram couscous (middelgrote korrel)
4 tomaten
1/2 komkommer
3 el citroensap
3 el olijfolie
10 blaadjes munt (moet)
koriander (mag)
paar takjes platte peterselie

Bereiding:

  1. Doe de couscous in een kom en overgiet ze kokend water volgens de aanwijzing op de verpakking (meestal twee keer zo veel als de couscous), meng de olijfolie en het citroensap er door en roer de korrels los met een vork. Dek de schaal af,
  2. Terwijl de couscous welt maak je groenten schoon. Snipper de gepelde ui. Was de tomaten en de komkommer, schil ze desgewenst, en snijd ze in kleine blokjes. Was de kruiden, droog ze en snij ze klein.
  3. Zodra de couscous voldoende geweld is (het moet nog wel een lichte bite hebben), meng je er de groenten en de kruiden door en maak hem verder op smaak met citroen, olijfolie, zout en peper. Zet de salade minstens 3 uur in de koelkast zodat de smaken samenkomen. Proef daarna nogmaals of smaak, want de couscous absorbeert veel. Haal de salade tijdig uit de koelkast zodat hij op temperatuur kan komen.






Trouwens, de verpakkingen kant en klare taboulé
uit de Franse supermarkt zijn ook lang niet gek.



2 opmerkingen:

Clementine zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Clementine zei

Ik maak hem altijd klaar met een kit van de Lidl (Frankrijk), vandaar dat het recept niet op mijn blog staat. Je hoeft alleen maar het zakje couscous te mengen met het blikje groenten en klaar ben je. Ik doe er wel veel menthe uit de tuin bij.